| praktijk: 06-13 269 989 | spoed: 06-13 186 196 | Kolkweg 20-24, 8243 PN Lelystad | 

Zwangerschapskwaaltjes

(Ochtend)misselijkheid

De eerste vier maanden van de zwangerschap maakt de placenta het HCG-hormoon aan. Door dit hormoon kun je behoorlijke misselijkheidsklachten krijgen. Soms alleen ’s ochtends, maar soms ook de hele dag door. Na 16 weken zwangerschap verdwijnt dit hormoon uit je lichaam en zal de misselijkheid in de meeste gevallen afnemen. Niet eten maakt de klachten vaak erger!

• Probeer vóór het opstaan wat te eten,
• Nuttig kleine maaltijden en verspreidt deze over de hele dag,
• Eet iets voor het slapen gaan,
• Neem voldoende rust en vermijdt stress.
• Wanneer de misselijkheid zo erg wordt dat je niets binnen houdt, neem dan contact met ons op.

Brandend maagzuur

Door verslapping van het klepje tussen maag en slokdarm en later in de zwangerschap door verhoogde druk van je buikinhoud kun je last hebben van een brandend gevoel in je slokdarm.

• Probeer vanillepudding / melk / brood, dit bindt het maagzuur,
• Verhoog het hoofdeinde van het bed,
• Vermijd scherpe kruiden of specerijen,
• Vermijd vette voedingswaren,
• Vermijd koolzuurhoudende dranken / jus d’orange / koffie.
• Mochten de klachten niet verminderen of zou je nachtrust ernstig verstoord raken dan zijn tabletten of drankjes in de handverkoop te verkrijgen die je veilig kunt gebruiken, zoals Rennies, Gaviscon en regla pH.

Bandenpijn

Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn aan de zijkant van je onderbuik, richting de liezen. In je zwangerschap groeit de baarmoeder. De baarmoeder wordt op zijn plaats gehouden door banden en spieren. Door de groei komt er veel druk op de banden en spieren te staan, wat deze pijn kan veroorzaken. Bandenpijn is niet schadelijk. Vaak verdwijnt het in de loop van je zwangerschap.

Bekkenklachten


In de zwangerschap wordt het kraakbeen in je lichaam soepeler. Dit gebeurt ook in je bekken, het centrum van je lichaam. Hierdoor wordt het bekken soepeler, eigenlijk een beetje instabiel, waardoor de baby tijdens de bevalling gemakkelijker het bekken kan passeren. Deze bekkenpijn veroorzaakt vooral pijn aan de voorkant van het bekken, bij het schaambot, in de heupen en/of in de onderrug. Vaak straalt de pijn uit naar de bovenbenen en kan het zelfs een tintelend en doof gevoel geven.

• Verdeel je gewicht op beide benen en sta rechtop,
• Probeer het traplopen even te minderen, eventueel voet tree voor tree bijzetten,
• Probeer je benen niet te ver uit elkaar te doen als je bijvoorbeeld het bed uitstapt,
• Probeer niet vanuit de rug omhoog te komen, maar draai altijd eerst op de zij,
• Neem regelmatig momenten van rust,
• Blijf niet te lang in 1 houding staan, zitten of liggen.

Bespreek het met ons als je door de pijn belemmerd wordt in je dagelijks functioneren. In dat geval kan fysiotherapie verlichting geven. Bijna altijd verdwijnt de bekkenpijn langzaam na de bevalling. Wij verwijzen naar verschillende bekkenfysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in zwangerschap.

Vaak plassen

Door verhoogde druk van je baarmoeder op je blaas, meer vocht in je lichaam en door verslapping van je urinebuis en bekkenbodemspier moet je tijdens je zwangerschap vaker naar het toilet. Dit is het gevolg van hormonale veranderingen. Toch kan het ook een sluimerend signaal zijn van een blaasontsteking. Bij een blaasontsteking in de zwangerschap hoef je immers niet altijd pijn bij het plassen te voelen. Bespreek deze klachten daarom altijd met ons.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Laat het ons weten als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Het kan dan zijn dat je een infectie hebt.

Harde buiken

Tijdens de zwangerschap voel je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit worden ook wel harde buiken genoemd. Een harde buik ontstaat vaak bij inspanning en verdwijnt weer als je je ontspant. Af en toe een harde buik kan geen kwaad. Als je vaak een harde buik krijgt, kan dat betekenen dat je het rustiger aan moet doen.

Verstopping

Tijdens de zwangerschap werken je darmen wat trager. Daardoor komt de ontlasting minder vaak en kan deze ook harder zijn. Dit kan ook een bijwerking zijn van het gebruik van ijzertabletten. Vezelrijke voiding, zoals rauwkost, fruit en volkoren producten, eventueel met toevoeging van zemelen, kan helpen. Probeer hierbij ongeveer 2-3 liter per dag te drinken. Verder is lichaamsbeweging belangrijk voor een goede stoelgang. Zorg dus dat je dagelijks voldoende beweegt.

Aambeien

Aambeien kunnen jeuken, pijn doen en zelfs een beetje bloeden. De oorzaak van de aambeien is vaak de zwangerschap zelf. Persen kan de klachten verergeren, probeer daarom verstopping en harde ontlasting te voorkomen. Je kunt crèmes gaan gebruiken, maar die werken pas goed na de bevalling.

Vermoeidheid

Vooral in de eerste 3 maanden zijn zwangeren heel erg moe. Dit komt door de hormonale veranderingen. Geef toe aan de behoefte om extra rust te nemen. Vaak werkt vermoeidheid misselijkheid in de hand. Als het lichaam eenmaal gewend is aan de hormoonwisselingen, neemt de vermoeidheid meestal af. In het tweede trimester voelen de meeste vrouwen zich veel energieker. In de laatste periode wordt de zwangerschap zwaarder en is het lichaam sneller vermoeid door de steeds groter wordende buik. Soms is een oorzaak van de vermoeidheid terug te brengen naar een ijzertekort. Daarom controleren wij in het begin van de zwangerschap en met 30 weken standaard het ijzergehalte in je bloed.

Vasthouden van vocht

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Soms krijg je daardoor dikke voeten en enkels. Door warmte en weinig beweging kan dit verergeren. Zorg dat je voldoende beweegt en leg je benen hoog als je zit of ligt.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen. Regelmatig bewegen is goed en probeer lang staan en lang zitten te voorkomen. Gebruik als je zit of ligt een krukje of een kussen om je benen hoog te leggen. Ook het dragen van elastische (steun)kousen helpt de klachten van spataderen te verminderen.

Pigmentvlekken 


Tijdens de zwangerschap kunnen door de zon bruine vlekken in je gezicht ontstaan, het zogenaamde 'zwangerschapsmasker’. Bescherm je huid daarom tegen de zon door het dragen van een pet, beschermende kleding en het gebruik van zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor. Na de zwangerschap verdwijnen deze vlekken meestal vanzelf weer.

Emoties en psychische problemen

Zwangerschap gaat nogal eens gepaard met verschillende, soms wisselende of tegenstrijdige gevoelens. Je kunt sneller van slag zijn. De ene keer ben je heel blij, dan kun je weer verdrietig of somber zijn. Dit kan komen door alle veranderingen in je leven, maar ook door de hormonen. Wisselende stemmingen zijn normaal.

Iedere vrouw heeft tijdens de zwangerschap wel eens last van onzekerheid, twijfels of sombere gevoelens. Dat hoort erbij. Ongeveer 10 tot 15 procent van alle zwangeren heeft echter last van psychische problemen. Ze voelen zich regelmatig somber en kunnen zelfs te maken krijgen met een depressie. Als je vaak moet huilen, je heel ellendig voelt, de dingen niet meer kunt relativeren, geen plezier hebt in dingen, geen eetlust hebt en alleen nog maar aan sombere dingen kunt denken is het tijd om hulp te zoeken. Je kunt bij ons of bij de huisarts terecht voor een doorverwijzing voor goede hulp.

Kijk voor meer informatie op de site van het Landelijk Kenniscentrum Psychiatire en Zwangerschap: http://www.lkpz.nl