| praktijk: 06-13 269 989 | spoed: 06-13 186 196 | Kolkweg 20-24, 8243 PN Lelystad |

Pijnbehandeling

Zodra de baringspijn begint, reageert jouw lichaam direct door natuurlijke pijnstillers (endorfines) aan te maken. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en rustig mogelijk te zijn tijdens de bevalling.

Er zijn verschillende manieren om met pijn om te gaan en je zo comfortabel mogelijk te voelen . Zonder en met medicijnen. Doe wat jij denkt dat het beste bij je past. De onderstaande folder geeft een overzicht van alle manieren om om te gaan met pijn tijdens de bevalling. Lees in deze folder wat de mogelijkheden zijn. Dat kan je helpen om je straks meer op je gemak te voelen en minder pijn te hebben.

Wil je bevallen met pijnbestrijding met medicijnen dan moet je altijd naar het ziekenhuis en wordt je overgedragen aan de gynaecoloog. De reden is dat je hartslag,bloeddruk en ademhaling moet worden gecontroleerd bij toediening van medicatie. ook de conditie van de baby moet dan extra worden bewaakt.

De volgende varianten van medicatie zijn beschikbaar in het MC Zuiderzee in Lelystad:
- Ruggenprik
- Pompje met remifentanil
- Injectie met Pethidine

Bevallen in water

Het bevallen in bad wordt door veel vrouwen als heel positief ervaren. Ze voelen zich gesteund door het warme water en kunnen de weeen beter opvangen en tussen door ontspannen en hun krachten sparen voor de geboorte. Voor de baby is het een natuurlijke overgang van het vertrouwde vruchtwater naar het warme badwater. Vaak zijn baby's rustiger en huilen minder na de geboorte. Iedereen die thuis mag bevallen mag in principe ook in bad bevallen.

Denk je erover om in bad te bevallen? Dan kun je bij ons gratis een professioneel bevalbad huren! Zorg dat je dit tijdig reserveert door dit bij ons aan te geven. Vraag naar de mogelijkheden op ons spreekuur. Het enige wat je hoeft aan te schaffen is een persoonlijk pakket om de hygiëne te waarborgen. Deze is te koop via de onderstaande link. www.bevallingsbaden.nl/vida/

KNOV folder "Hoe ga je om met pijn".
pijnbestrijding